maandag 15 augustus 2011

Gesprekken met de Gruweletser

In 'Gesprekken met de Gruweletser' spreekt dichter Maarten van der Graaff met Gruweletser D. Labruyere: Nederlands kunstenaar, autodidact, heremiet en medewerker van Domino's pizza.



M: 'Laat ik dit eerste gesprek beginnen met je liefde voor het werk van de schilder William- Adolphe Bouguereau (1825-1905). Wat maakt hem zo goed volgens jou?'

G: 'Ik houd van nymfen en saters. Vooral zachte, gladde nymfen waar bakken licht op vallen.'

File:William-Adolphe Bouguereau (1825-1905) - Nymphs and Satyr (1873).jpg

M: 'Bouguereau was in zijn tijd aan de Franse academie enorm beroemd en bewonderd, Matisse is als ik me niet vergis een leerling van hem geweest. Matisse zette zich af tegen hem, zijn naam werd een scheldwoord in de kunstwereld.'

G: 'De tijden veranderden, dan deug je opeens niet. Ik houd wel van topzware stijlen in hun nadagen. Grote gebaren, te veel van het goeie. En vooral de decadentie is prachtig. Het romeinse rijk was toch ook het mooist toen het al stonk? De late Middeleeuwen, Warhol in de jaren '80, de late Rafaël verzin het maar. Allemaal mooier dan het jongere. Avantgardisten zijn vaak zo streng, zo zeikerig.'

M: 'Heb je een hekel aan alle avantgardisten?'

G: 'Ik houd niet van appels die met veel bombarie niet zo ver van de boom vallen. Soms zijn het net dominee's. En ze komen vaak in kliekjes, die avantagardisten. Dat is ook storend. Maar goed, ik neem aan dat die tijd voorbij is.'

M: 'Gebruik je Bouguereau als inspiratie?'

G: 'Jazeker, als ik gladde lichamen in een bepaald licht wil schilderen kijk ik naar hem. Wie van beelden houdt is niet zo picky, die ken alles wel vreten zeg maar.'

M: 'Is er dan wel werk waar je niet van houdt?'

G: 'Dali vind ik niks. Kon voor geen meter tekenen. Had ie wel een handige stroming voor gekozen, dat geef ik toe. Surrealisme is sowieso niet echt mijn bakje pleur.'

M: 'Maar je eigen werk heeft toch zeker surrealistische trekken?'

G: 'Surrealisme bestaat niet. Heeft nooit bestaan ook. De term is verkeerd. Volgens mij heeft Bréton dat gedaan.'

M: 'Leg uit.'

G: 'Eigenlijk ben ik moe en ik moet naar de wc. Plaats je een werk bij dit gesprekje als je het op internet gooit?'

M: 'Will do.'

Gruweletser D. Labruyere: http://potjeart.blogspot.com/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten